Followers

BAHASA ISYARAT PART-1


assalamualaikum...

kalau korang ada baca entry aku yang lepas,
entry pasal betapa rumitnya nak berkomunikasi dengan diowang niey...
bila aku sendiri tak reti and tak faham apa yang diowang nak sampaikan

so,disebabkan kesukaran tu,aku pown amek la
peluang untuk belajar..study ala-ala nak 
amek exam penentu masa depan tu kan...
lalala...

orang cakap tak salah mencuba..
biar salah sikit-sikit...
yang penting kesudahannnya!
ada peningkatan..kann...

sambil-sambil rehat niey kan..
meyh aku kongsi sikit-sikit dengan korang..
apa yang aku pinjam dari hecik google
untuk tambah ilmu aku..
dalam belajar bahasa isyarat nie...
sekurang-kurangnya,boleh jugak membalas sepatah dua
bila terdesak nanti kan...
hahaha..

HURUF

ANGKA

UCAPAN RINGKAS

ASSALAMUALAIKUM
Tangan kanan 'A' sambil ibu jari dikenakan pada tepi dahi kanan lalu digerakkan ke depan.


WALAIKUMSALAM
Tangan kanan 'W' sambil jari telunjuk dikenakan pada tepi dahi kanan lalu digerakkan ke depan.

HELLO
Tangan kanan 'B', hujung jari dikenakan pada tepi dahi kanan lalu digerakkan ke depan.


SELAMAT PAGI
Buat isyarat "selamat", kemudian buat isyarat "pagi"


SELAMAT TENGAH HARI
Buat isyarat "selamat", kemudian buat isyarat "Tengahari"

SELAMAT MALAM


Buat isyarat "selamat", kemudian buat isyarat "Malam"



MAAF
Tangan Kanan 'A' pada paras dada, buat satu bulatan di atas dada.

TAHNIAH
Kedua-dua belah tangan digenggam dan digoncangkan sedikit.

TERIMA KASIH


Tangan kanan terbuka dengan tapak ke dalam lalu dikenakan pada bibir dan digerakkan ke depan.


SAMA-SAMA


Tangan kanan 'Y', lalu digerakkan ke depan dan belakang.

JUST SHARING...









No comments: